Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
- Alle informatie over je Volkswagen.
- Onderhoudsprijzen voor je auto.
- De APK-vervaldatum van je auto.
Steeds meer werknemers gaan naar klanten en kantoor in een elektrische auto. Hierdoor is de vraag naar zakelijke laadpalen de laatste jaren flink toegenomen. Dit is voor werkgevers een mooie kans om het wagenpark te verduurzamen. Het installeren van een laadpaal thuis is voor werknemers ook steeds aantrekkelijker.
Een laadpaal voorziet elektrische energie om een elektrische auto op te laden. Een laadpaal bestaat uit een elektrische aansluiting met een stekker om aan het elektrische voertuig te koppelen. Onderstaande video legt je uit hoe een laadpaal werkt.
Het is voor de zakelijke gebruikers van een elektrische lease auto belangrijk dat hun auto snel en voldoende opgeladen is, zodat ze zonder problemen naar hun werk kunnen gaan of werkrelaties kunnen bezoeken.
De geladen stroom en de hierbij gemaakte kosten zijn in veel gevallen voor rekening van de werkgever. Het verrekenen van de kosten is zeer eenvoudig bij het gebruiken van een zakelijke laadpaal. Ze beschikken vaak een kWh-meter met een online verbruiksmonitor of pasjessysteem gekoppeld aan een backoffice systeem.
Zakelijke laadpalen zijn ook fiscaal aantrekkelijk. De kosten voor het aanschaffen en plaatsen ervan kunnen als kosten opgevoerd worden in de onderneming. Dit leidt tot een belastingbesparing. Daarbij komt ook dat de periodieke kosten aftrekbaar zijn. Zoals het plaatsen van een laadpaal bij een medewerker.
Er zijn tot slot ook landelijke subsidies voor de aanschaf van zakelijke laadpalen. Deze hebben vooral fiscale voordelen voor de onderneming tot gevolg. De voordelen hiervan kunnen al snel oplopen tot honderden euro’s belastingvoordeel. Als onderneming kun je aanspraak maken op de volgende twee regelingen:
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Indien je gebruikmaakt van een zogenaamde ‘slimme’ laadpaal, kun je aanspraak maken op de MIA. Dit gaat om laadpalen die verbonden zijn met het internet en staan opgesteld op het eigen bedrijfsterrein. De laadpaal komt voor ten hoogste €2500 van het investeringsbedrag in aanmerking voor de MIA. Gebruik van de MIA voor je laadpaal maakt de investering fiscaal een stuk aantrekkelijker. Lees meer over MIA voor je elektrische laadpaal.
Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL)
Deze regeling stelt dat je zelf mag beslissen hoe snel je de investering van je slimme laadpaal afschrijft (voor zakelijk gebruik). Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in het eerste jaar direct 75% van de investering af te schrijven, zodat de fiscale winst lager uitvalt en er dus ook minder belasting betaald hoeft te worden. Lees meer over VAMIL voor je elektrische laadpaal.
Je kunt je elektrische auto overal in Nederland opladen. Ons land telt momenteel al 66.000 openbare laadpunten. Semipublieke laadpunten zijn daarbij bijvoorbeeld een laadpaal van een dealerbedrijf. Overdag kun je daar laden, maar als ’s avonds het hek sluit niet meer. Naast die 37.000 reguliere laadpunten, beschikt Nederland over 967 snellaadpunten.
Ook in de rest Europa neemt het aantal laadpunten snel toe. Het Europese snellaadnetwerk krijgt bovendien een impuls dankzij de deelname van Volkswagen in Ionity; 400 laadpunten komen er erbij met een capaciteit van 350 kilowatt. Daarmee laad je in 15 minuten een elektrische auto volledig op.
De geladen stroom en de hierbij gemaakte kosten zijn in veel gevallen voor rekening van de werkgever. Het verrekenen van de kosten is zeer eenvoudig bij het gebruiken van een zakelijke laadpaal. Ze beschikken vaak een kWh-meter met een online verbruiksmonitor of pasjessysteem gekoppeld aan een backoffice systeem.
Slim laden
Ook zonder een snellader is de elektrische auto praktisch in het gebruik. Met een eigen laadpunt thuis, rijd je altijd met een volle batterij weg. En onderweg bijladen, bijvoorbeeld op kantoor, gaat sneller als je niet per sé met een volle batterij op pad hoeft. De eerste 80% opladen gaat namelijk rap, de laatste 20% langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt. De slimme navigatie aan boord houdt rekening met hoeveel je waar moet en kunt opladen. Heel eenvoudig!
De juiste stekker
Wie in een elektrische Volkswagen rijdt, kan altijd wel ergens laden. Met één laadpas kun je bij alle laadpunten in Nederland terecht. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen dus ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Voor snelladen is de Combined Charging System-stekker ofwel de CCS-stekker een must. In de toekomst ligt de snelheid van snelladen naar verwachting tot wel 30 keer hoger dan nu.
Je start het laden bij een laadpaal met je Shuttel laaddruppel. Met de Shuttel kaart handel je al je parkeertransacties af. Alle kosten voor laden en parkeren komen daarmee op één maandelijkse verzamelfactuur.
Optioneel gebruik je de Shuttel kaart als mobiliteitskaart. Je reist met de kaart dan ook met openbaar vervoer, taxi, Greenwheels of fiets. Iedere maand ontvang je één overzichtelijke factuur met al je mobiliteitskosten. Handig en duidelijk. Lees meer op de website van Shuttel.