Volkswagen sluit zijn eerste exportcontract af. Het gaat om een levering van maar liefst 56 Kevers aan importeur Ben Pon in Nederland.
1950, honderdduizend Kevers
Op 4 maart 1950 rijdt de honderdduizendste Volkswagen Kever de fabriek uit. De Kever wordt steeds luxer en is nu ook verkrijgbaar als cabriolet of met een zonnedak.
1950, de eerste Transporter
Een schets in de agenda van Ben Pon vormt de basis voor de eerste Volkswagen Transporter. Al snel start de productie dit volkomen nieuwe type bedrijfsvoertuig.
1955, één miljoen Volkswagens
De miljoenste Volkswagen is een feit.
1957, de Karmann Ghia Cabriolet
Volkswagen presenteert een gloednieuwe cabriolet: de Karmann Ghia Cabriolet.
1960 - 1975
1961, VW 1500
De introductie van de Karmann Ghia Coupé. In september 1961 verschijnt de VW 1500 op de markt als limousine en Karmann Ghia Coupé. Dit succesnummer wordt pas in 1973 uit de productie genomen.
1962, de Variant
Volkswagen blijft het aanbod uitbreiden. Het nieuwste model heet Variant: een ruime auto met tal van praktische eigenschappen.
1970, de K70
Volkswagen gaat de jaren zeventig in met de introductie van de K70. Deze auto is niet opgebouwd op een apart chassis, maar heeft een zelfdragende carrosserie. Hiermee is de K70 de eerste in serie gefabriceerde personenwagen met zo’n constructie.
1972, de Kever breekt record
Met de productie van de 15.007.034ste Kever is het record van de T-Ford gebroken.
1973, moeilijke tijden, nieuwe modellen
Met de oliecrisis breken er moeilijke tijden aan voor de auto-industrie. Maar Volkswagen gaat gewoon door. Onder meer met de introductie van de eerste Passat.
1974, de Golf als waardige opvolger
Bestaat er een waardige opvolger van de populaire Kever? Het antwoord is de Golf. In 1974 doet deze Volkswagen zijn intrede en hij weet al snel vele harten te veroveren.
1974, de Scirocco
De Scirocco ziet het levenslicht: een sportieve coupé die rust op de bodemplaat van de Golf.
1975, de Polo
De vraag naar compacte auto’s neemt toe. Volkswagen speelt hierop in met de Polo.
1975 - 1990
1976, de Golf GTI
De eerste Golf GTI verliet de fabriek in 1976 en was direct een sensatie: nooit eerder was een praktische hatchback met sportwagenprestaties bereikbaar voor een groot publiek.
1978, de laatste Kever
Op 19 januari 1978 rolt de laatste Europese Kever van de productieband. Hij is nog altijd te bewonderen in het automuseum in Wolfsburg. De productie van deze ook in Europa nog altijd populaire Volkswagen gaat verder in Mexico.
1979, de Jetta
Volkswagen blijft aan de weg timmeren. Speciaal voor de zakelijke rijder maakt in 1979 de Jetta zijn debuut op de markt.
1980, de tweede generatie Passat
De Volkswagen Passat is onverminderd populair. De tweede generatie van dit model heeft een complete metamorfose ondergaan en voldoet weer helemaal aan de eisen van de tijd.
1983, de tweede generatie Golf
Negen jaar na de introductie van de Golf verschijnt de tweede generatie van deze populaire Volkswagen op de markt.
1986, de tweede generatie Polo
Ook de tweede generatie van de Polo, die in 1986 verschijnt, is weer helemaal aangepast aan de modernste eisen.
1987, de derde generatie Passat
De geliefde Passat krijgt een nieuw uiterlijk.
1988, de Corrado
Met de Corrado, de opvolger van de Scirocco, brengt Volkswagen een echte sportcoupé op de markt.
1990 - 2000
1991, de derde generatie Golf
Volkswagen blijft vernieuwen en introduceert alweer de derde generatie van de Golf.
1991, de Vento
De Volkswagen Vento neemt het stokje over van de Jetta als perfecte auto voor de zakelijke rijder.
1992, 21 miljoen Kevers
In Mexico gaat de productie van de Kever nog altijd door. Op 23 juni 1992 verlaat het 21.000.000ste exemplaar feestelijk de fabriek.
1993, de vierde generatie Passat
1994, de derde generatie Polo komt op de markt
1996, de vijfde generatie Passat
1997, de vierde generatie Golf
1998, de New Beetle
Geïnspireerd op de succesvolle Kever, weet de New Beetle vele harten te veroveren.
1998, de Lupo
Dit jaar rolt nog een ander pronkstuk uit de Volkswagenfabriek: de compacte Lupo. Zijn naam – latijn voor wolf - verwijst naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen.
1998, de Bora
Nog meer nieuwe gezichten in 1998. De Volkswagen Bora is de nieuwste aanwinst voor met name het zakelijke segment.
1999, Volkswagen als zakenpartner
Volkswagen heeft verstand van zaken. In 1999 behaalt Volkswagen de eerste, tweede en derde plaats bij de verkiezing van zakenauto van het jaar. De Passat sleept de hoofdprijs in de wacht, gevolgd door de Polo en de Golf.
1999, zuinigheid krijgt een nieuwe dimensie
Met de 3-liter Lupo geeft Volkswagen een nieuwe betekenis aan het begrip zuinigheid. Voor deze slimme auto is drie liter brandstof voldoende om honderd kilometer af te leggen. Hiermee is de Lupo met afstand de zuinigste productie-auto.
1999, de Glazen Fabriek
In 1999 wordt de basis gelegd voor de Glazen Fabriek in Dresden: de kraamkamer van de Phaeton. Het pand is een unieke combinatie van Volkswagenfabriek en beleveniswereld in één, waar het publiek getuige kan zijn van het productieproces van een auto.
Cookie melding
Voor deze functionaliteit moet u optimale cookies accepteren. Volkswagen.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Voor meer informatie, ga naar volkswagen.nl/cookies. Bij akkoord geef je Volkswagen toestemming voor het gebruik van noodzakelijk, functionele en optimale cookies op onze website.
Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
Kenteken kon niet worden opgeslagen. Zeer waarschijnlijk kon er geen voertuig-data bij het kenteken worden gevonden.
Motor
Bouwjaar
Mijn kenteken.
Voer alsjeblieft een geldig kenteken in
Motor
Bouwjaar
Mijn dealer
Heb jij een dealer waar jij altijd komt? Sla deze dan op als 'voorkeursdealer'. Dit doe je door op de dealer pagina 'opslaan als mijn dealer' aan te klikken. Je krijgt dan handige extra's: