Geschiedenis

1947 - 1960

Volkswagen 1947 - Eerste VW

1947, het eerste exportcontract

Volkswagen sluit zijn eerste exportcontract af. Het gaat om een levering van maar liefst 56 Kevers aan importeur Ben Pon in Nederland.

Volkswagen 1950 100000 Kevers

1950, honderdduizend Kevers

Op 4 maart 1950 rijdt de honderdduizendste Volkswagen Kever de fabriek uit. De Kever wordt steeds luxer en is nu ook verkrijgbaar als cabriolet of met een zonnedak.

Volkswagen 1950 - Schets T1

1950, de eerste Transporter

Een schets in de agenda van Ben Pon vormt de basis voor de eerste Volkswagen Transporter. Al snel start de productie dit volkomen nieuwe type bedrijfsvoertuig.

Volkswagen 1955 - 1 miljoen Volkswagens

1955, één miljoen Volkswagens

De miljoenste Volkswagen is een feit.

Volkswagen, 1957, Karman Ghia Cabriolet

1957, de Karmann Ghia Cabriolet

Volkswagen presenteert een gloednieuwe cabriolet: de Karmann Ghia Cabriolet.

1960 - 1975

Volkswagen 1961 - VW 1500

1961, VW 1500

De introductie van de Karmann Ghia Coupé. In september 1961 verschijnt de VW 1500 op de markt als limousine en Karmann Ghia Coupé. Dit succesnummer wordt pas in 1973 uit de productie genomen.
Volkswagen 1962 - De Variant

1962, de Variant

Volkswagen blijft het aanbod uitbreiden. Het nieuwste model heet Variant: een ruime auto met tal van praktische eigenschappen.
Volkswagen 1970 - De K70

1970, de K70

Volkswagen gaat de jaren zeventig in met de introductie van de K70. Deze auto is niet opgebouwd op een apart chassis, maar heeft een zelfdragende carrosserie. Hiermee is de K70 de eerste in serie gefabriceerde personenwagen met zo’n constructie.
Volkswagen kever 1970

1972, de Kever breekt record

Met de productie van de 15.007.034ste Kever is het record van de T-Ford gebroken.
Moeilijke tijden nieuwe modellen 1973

1973, moeilijke tijden, nieuwe modellen

Met de oliecrisis breken er moeilijke tijden aan voor de auto-industrie. Maar Volkswagen gaat gewoon door. Onder meer met de introductie van de eerste Passat.
Volkswagen De Golf als waardige opvolger 1974

1974, de Golf als waardige opvolger

Bestaat er een waardige opvolger van de populaire Kever? Het antwoord is de Golf. In 1974 doet deze Volkswagen zijn intrede en hij weet al snel vele harten te veroveren.
Volkswagen De Scirocco 1974

1974, de Scirocco

De Scirocco ziet het levenslicht: een sportieve coupé die rust op de bodemplaat van de Golf.
Eerste Volkswagen Polo 1975

1975, de Polo

De vraag naar compacte auto’s neemt toe. Volkswagen speelt hierop in met de Polo.

1975 - 1990

1976 Golf_GTI

1976, de Golf GTI

De eerste Golf GTI verliet de fabriek in 1976 en was direct een sensatie: nooit eerder was een praktische hatchback met sportwagenprestaties bereikbaar voor een groot publiek.
Volkswagen de laatste Kever 1978

1978, de laatste Kever

Op 19 januari 1978 rolt de laatste Europese Kever van de productieband. Hij is nog altijd te bewonderen in het automuseum in Wolfsburg. De productie van deze ook in Europa nog altijd populaire Volkswagen gaat verder in Mexico.
Volkswagen Jetta 1979

1979, de Jetta

Volkswagen blijft aan de weg timmeren. Speciaal voor de zakelijke rijder maakt in 1979 de Jetta zijn debuut op de markt.
Volkswagen Tweede generatie Passat 1980

1980, de tweede generatie Passat

De Volkswagen Passat is onverminderd populair. De tweede generatie van dit model heeft een complete metamorfose ondergaan en voldoet weer helemaal aan de eisen van de tijd.
Volkswagen De tweede generatie Golf 1983

1983, de tweede generatie Golf

Negen jaar na de introductie van de Golf verschijnt de tweede generatie van deze populaire Volkswagen op de markt.
Volkswagen De Tweede generatie Polo 1986

1986, de tweede generatie Polo

Ook de tweede generatie van de Polo, die in 1986 verschijnt, is weer helemaal aangepast aan de modernste eisen.
Volkswagen de derde generatie Passat 1987

1987, de derde generatie Passat

De geliefde Passat krijgt een nieuw uiterlijk.
Volkswagen Corrado 1988

1988, de Corrado

Met de Corrado, de opvolger van de Scirocco, brengt Volkswagen een echte sportcoupé op de markt.

1990 - 2000

Volkswagen 1991 De derde generatie Golf

1991, de derde generatie Golf

Volkswagen blijft vernieuwen en introduceert alweer de derde generatie van de Golf.
Volkswagen 1991 De Vento

1991, de Vento

De Volkswagen Vento neemt het stokje over van de Jetta als perfecte auto voor de zakelijke rijder.
Volkswagen 1992 21 miljoen Kevers

1992, 21 miljoen Kevers

In Mexico gaat de productie van de Kever nog altijd door. Op 23 juni 1992 verlaat het 21.000.000ste exemplaar feestelijk de fabriek.
Volkswagen 1993 De vierde generatie Passat

1993, de vierde generatie Passat

Volkswagen 1994 De derde generatie Polo

1994, de derde generatie Polo komt op de markt

Volkswagen 1996 De vijfde generatie Passat

1996, de vijfde generatie Passat

Volkswagen 1997 De vierde generatie Golf

1997, de vierde generatie Golf

Volkswagen 1261998 De New Beetle

1998, de New Beetle

Geïnspireerd op de succesvolle Kever, weet de New Beetle vele harten te veroveren.
Volkswagen 1998 De Lupo

1998, de Lupo

Dit jaar rolt nog een ander pronkstuk uit de Volkswagenfabriek: de compacte Lupo. Zijn naam – latijn voor wolf - verwijst naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen.
Volkswagen 1998 De Bora

1998, de Bora

Nog meer nieuwe gezichten in 1998. De Volkswagen Bora is de nieuwste aanwinst voor met name het zakelijke segment.
Volkswagen 1999 Volkswagen als zakenpartner

1999, Volkswagen als zakenpartner

Volkswagen heeft verstand van zaken. In 1999 behaalt Volkswagen de eerste, tweede en derde plaats bij de verkiezing van zakenauto van het jaar. De Passat sleept de hoofdprijs in de wacht, gevolgd door de Polo en de Golf.
Volkswagen 1999 Zuinigheid krijgt een nieuwe dimensie

1999, zuinigheid krijgt een nieuwe dimensie

Met de 3-liter Lupo geeft Volkswagen een nieuwe betekenis aan het begrip zuinigheid. Voor deze slimme auto is drie liter brandstof voldoende om honderd kilometer af te leggen. Hiermee is de Lupo met afstand de zuinigste productie-auto.
Volkswagen 1999 De Glazen Fabriek

1999, de Glazen Fabriek

In 1999 wordt de basis gelegd voor de Glazen Fabriek in Dresden: de kraamkamer van de Phaeton. Het pand is een unieke combinatie van Volkswagenfabriek en beleveniswereld in één, waar het publiek getuige kan zijn van het productieproces van een auto.