Bidirectioneel-laden

De accu van je elektrische auto laadt je regelmatig op aan de laadpaal. Wist je dat je dit binnenkort ook andersom kunt doen?

De accu van je elektrische auto laad je regelmatig op aan de laadpaal. Maar wist je dat je ‘m binnenkort ook andersom kunt gebruiken? Je haalt de energie dan uit je accu. Dat is handig voor het opslaan van zonne-energie. Of als stroom back-up tijdens je vakantie. Ontdek hier hoe bidirectioneel laden werkt.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden betekent letterlijk: twee kanten op laden. Je haalt de stroom uit de accu en gebruikt het later voor iets anders. De Volkswagen is daarmee een tijdelijke energieopslag. Je bepaalt dus zelf wanneer en waarvoor je deze stroom gebruikt.

Wat zijn de voordelen van bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden heeft verschillende voordelen, waaronder:

  1. Je hebt minder energiekosten tijdens piekuren
  2. Minder energieverspilling 
  3. Onderweg back-up energie voor apparaten en andere auto's

Bidirectioneel laden met je Volkswagen

Momenteel is het nog niet mogelijk om bidirectioneel te laden met de elektrische auto’s van Volkswagen. Wel zijn de ID-modellen technisch voorbereid op deze functie. De verwachting is daarom dat bidirectioneel laden in de nabije toekomst wel mogelijk is.

In deze situaties is bidirectioneel laden handig

groene stroom

Wanneer je thuis overtollige energie wilt opslaan

Met Vehicle to Home gebruik je de accu van je Volkswagen als een grote thuisbatterij. Zo sla je overdag je overtollige zonne-energie op. 's Avonds tijdens piekmomenten haal je de energie uit de accu van je Volkswagen. Zo bespaar je op energiekosten en verlaag je je verbruik.

Zo kan een volle accu met een vermogen van 50 kilowatt voor bijna vijf dagen voorzien in de energiebehoefte van een gezin van vier.*

wat is de mia

Wanneer je onderweg extra energie nodig hebt

Met Vehicle to Load kun je onderweg met de accu van je Volkswagen andere apparaten of elektrische auto’s opladen. Handig wanneer je laptop onderweg leeg is, of een elektrische auto met een lege accu weer op weg wilt helpen.  

Bidirectioneel laden en duurzaamheid in de toekomst

Ook wordt er onderzoek gedaan of het in de toekomst mogelijk is om een deel van het openbare elektriciteitsnet te voorzien van stroom die is opgeslagen in autoaccu’s. Dit heet ook wel Vehicle to Grid. Overtollige stroom opgewekt door zonnepanelen kan zo landelijk beschikbaar worden gesteld tijdens piekuren. 


Omdat elektrische auto’s in de praktijk 90% van de tijd niet rijden, heeft zo’n systeem in theorie weinig invloed op individuele mobiliteit. Omdat deze onderzoeken nog in de beginfase zitten, is de verwachting dat het doorvoeren hiervan nog even op zich laat wachten. 


Volkswagen I.D. BUZZ