Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
- Alle informatie over je Volkswagen.
- Onderhoudsprijzen voor je auto.
- De APK-vervaldatum van je auto.
Tegenwoordig kan je niet meer om e-mobility heen. Toch weten weinig mensen waar deze futuristische technologie vandaan komt. Daarom zochten we Adolf Kalberlah op. Een echte pionier uit de begindagen van e-mobility, want 50 jaar geleden introduceerde hij al de eerste elektrische auto's op de weg.
Toen Volkswagen in 1970 het Centre for Future Research opende, was het de taak van Kalberlah om met een klein team de eerste "aandrijflijn voor de toekomst" van Volkswagen te ontwikkelen. Als elektro-chemicus en specialist in accu-onderzoek was hij de ideale kandidaat om mee te werken aan de eerste elektrische auto's. Terwijl alle anderen nog bezig waren met onderzoek, duurde het niet lang voordat Kalberlah een doorbraak maakte. Met tien collega's ontwikkelde hij een speciaal accusysteem. Hij testte de processoren voor het aansturen van de motor en bracht - slechts twee jaar later - het eerste voertuig op de weg: de T2 Camper met elektrische aandrijving.
Waarom Volkswagen al in de jaren 70 aan zo'n ambitieus systeem begon te werken? Het antwoord is simpel: destijds gingen de mensen ervan uit dat we in de jaren negentig zonder olie zouden komen te zitten. Er moest dus een oplossing komen. Zo had West-Duitsland een initiatief dat bekend staat als "Autoloze Zondagen", maar gooide het team van Kalberlah het over een andere boeg.
Ondanks alle zorgen en voorspellingen, is het olietekort er niet gekomen. Toch was de T2 Camper met elektrische aandrijving de ideale auto voor de stad: met één acculading konden bestuurders zo'n 70 km afleggen. Opladen ging verrassend eenvoudig, met een oplaadkabel en een gewone 220 volt aansluiting. Het was een revolutionaire prestatie. Het enige nadeel: de groene motor woog bijna 1.000 kilo, waardoor het regelmatige onderhoud aan de accu een echte uitdaging was. De oplossing was een stuk snelwisseltechnologie dat het mogelijk maakt om een lege accu te vervangen door een volle accu.
Hier lieten ze het niet bij: Kaberlah en zijn team gingen door met testen en sleutelen. In 1976 werd de T2 gevolgd door de eerste elektrisch aangedreven Golf. Ook wist de T2 met elektrische motor te winnen bij een wedstrijd van het Museum of Modern Art in New York: Vind de taxi van de toekomst uit. Na zijn avontuur in New York, keerde Kaberlah terug naar Duitsland en werd daar de "Vader van de elektrische aandrijving" genoemd.
De Golf I City STROMer was als een kortlopende productieserie gelanceerd in 1981. En ondanks dat de eerste serie slechts als test werd ontworpen, reed Kaberlah er bijna dagelijks in. Hij denkt er tot de dag van vandaag met een grote glimlach op z'n gezicht aan terug.