Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
- Alle informatie over je Volkswagen.
- Onderhoudsprijzen voor je auto.
- De APK-vervaldatum van je auto.
Een overzicht van de vijf stappen naar autonoom rijden, laat zien hoe de weg naar de toekomst eruitziet. Assistentiesystemen vormen de belangrijkste technologie voor autonoom rijden. Volkswagen rijders beschikken nu al over assistentiesystemen voor meer comfort in hun auto. En met SEDRIC geeft Volkswagen ook een vooruitblik op de laatste, alles veranderende stap.
De geleidelijke automatisering van de auto betekent niet alleen meer comfort onderweg, maar ook een revolutie in mobiliteit. Vijf niveaus beschrijven de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. We beschikken vandaag de dag al over diverse slimme assistentiesystemen die je als bestuurder helpen in diverse situaties. Radar- en ultrasone sensoren detecteren verkeerssituaties; een multifunctionele camera aan de voorzijde bewaakt de rijstroken en monitort andere weggebruikers. Voorheen waren rijhulpsystemen een zeldzaamheid, tegenwoordig zijn ze standaard op de meeste Volkswagens.
Iedereen die vandaag een Golf of Passat rijdt, krijgt al een voorproefje op de toekomst van autonoom rijden. Deze modellen voldoen namelijk al aan de technische vereisten voor level 1 assistentiesystemen. De Adaptive Cruise Control (ACC) houdt niet alleen de eerder ingestelde snelheid, maar ook de geselecteerde afstand tot je voorligger in de gaten. Bij sommige Volkswagen modellen reageert ACC ook op snelheidsbeperkingen in combinatie met verkeersbordherkenning. Een radar en een camera verschaffen de informatie voor het systeem. Front Assist behoort eveneens tot deze categorie. Het systeem waarschuwt je als bestuurder voor een mogelijke aanrijding. Geen uitwijken meer mogelijk? Dan bereidt het systeem de auto voor op een eventuele noodstop. Als je als bestuurder niet reageert, remt de auto uit zichzelf om zo het ergste te voorkomen. Bij gebruik van assistentiesystemen op niveau 1 ben je als bestuurder altijd verantwoordelijk voor je voertuig.
Systemen van dit niveau voeren verschillende taken tegelijkertijd uit. Ze helpen je als bestuurder bij het accelereren, sturen en remmen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld heel comfortabel autonoom filerijden. Ook in kritieke situaties helpen deze systemen je om ongevallen te voorkomen. Remote Park Assist maakt eveneens deel uit van level 2: met de smartphone manoeuvreer je de auto zelfs in de kleinste parkeerplek. Tijdens het rijden voert het voertuig subtaken uit; zelfs met de assistentiefuncties van level 2 blijf je als bestuurder altijd eindverantwoordelijk.
In onderzoeksprojecten laat de ID. Familie zien wat er mogelijk is in de toekomst met autonoom rijden op level 4. Op afgesloten testtrajecten, zoals snelwegen, neemt de auto de besturing permanent van je over. Niveau 4 omvat ook robo-taxi's zoals de SEDRIC, die volledig autonoom rijden in afgebakende verkeersgebieden, bijvoorbeeld in de stad. Er is geen bestuurder nodig en passagiers kunnen andere taken uitvoeren. Of zelfs slapen.
De toekomstige ID. VIZZION is ontworpen zonder stuurwiel. Het interieur van deze concept car is volledig opnieuw gedefinieerd. Je kunt er ontspannen of werken. Alle nodige digitale functies zijn immers aan boord. Autonome auto's op level 5 kunnen volledig zelfstandig rijden. Dankzij omgevingsdetectie, de constante verbondenheid met netwerken en slimme car-to-car-communication is er - van vertrekpunt tot eindbestemming - geen bestuurder nodig.