De 5 meest bizarre elektrische auto's ter wereld.

De elektrische sportwagen NIO EP9
Een auto-fiets, een opvouwbare elektrische parkeeroplossing en een elektrische auto van suiker. Dat zijn drie bizarre elektrische voertuigen, maar we hebben er nog twee voor je geselecteerd. Kijk maar.
Studenten op toernee door Europa met de duurzame elektrische auto Noah

Nobe: de elektrische driewieler voor retroliefhebbers.

Bij Nobe uit Estland hebben ze hun passie voor klassieke auto's vertaald naar een elektrische vintage driewieler met driewielaandrijving, drie zitplaatsen en twee deuren. ''We wilden een auto bouwen die iedereen nakijkt – en die je hetzelfde warme gevoel geeft als bijvoorbeeld een klassieke Volkswagen Kever'', aldus de fabrikant. En dat warme gevoel moet een leven lang blijven, want als het aan de Estlanders ligt, belandt de Nobe 100 nooit op de schroothoop. Als je schade hebt, stuur je als eigenaar gewoon de beschadigde onderdelen op en je bestelt nieuwe. De fabrikant zorgt voor de recycling van de oude onderdelen. 

De Nobe 100 combineert design met elektrische mobiliteit

''Cool maar geen koopje: de Nobe 100 gaat zo'n 29.000 euro kosten exclusief belastingen.''

Vanaf 2020 wordt de Nobe 100, met standaard retrogevoel, in productie genomen. Onder de nostalgische motorkap vind je de nieuwste technologie. De elektrische auto is voorzien van een ingebouwde accu en een kleinere, uitneembare accu. Die kun je heel makkelijk overal opladen, als je bijvoorbeeld bij vrienden op bezoek bent. Beide accu's samen geven de slechts 390 kilo wegende Nobe een actieradius van ongeveer 230 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u.

Noah: de recyclebare elektrische auto gemaakt van vlas en suiker.

De elektrische auto van de TU Eindhoven heet Noah en is voor 90 procent gemaakt van hernieuwbare grondstoffen: hoofdzakelijk vlas en suiker. Op het einde van zijn levenscyclus kan Noah op een milieuvriendelijke manier worden gerecycled. De efficiënte stadsauto weegt slechts 350 kilo, plus een accu van maar 60 kilo. Dankzij die lichtgewichtconstructie heeft deze biologische elektrische auto een actieradius van circa 240 kilometer en een topsnelheid van 110 km/u.

Noah is niet alleen duurzaam, maar ook praktisch. Hij laat zich niet stoppen door een lege accu, want die kan simpelweg worden vervangen door een volle. Hierdoor kunnen de huidige accu's in de toekomst ook worden vervangen door exemplaren die dankzij nieuwe accutechnologie een nog grotere actieradius bieden. Helaas bestaan voor Noah nog geen productieplannen. Het elektrische voertuig is door studenten aan de Technische Universiteit ontworpen als voorbeeld voor duurzame mobiliteit.

Studenten op toernee door Europa met de duurzame elektrische auto Noah

''Studenten op toernee door Europa met de duurzame elektrische auto Noah.''

De achterkant van de NIO EP9

''Vooral Chinese miljonairs trakteren zichzelf op een NIO EP9.''

NIO EP9: in een flits naar 100 km/u.

Op het eerste gezicht is al duidelijk dat dit geen praktische stadsauto is. Vier verwisselbare accu's brengen in de Chinese NIO EP9 in totaal 1 Megawatt aan vermogen op de weg. Onder normale rij-omstandigheden kom je volgens de fabrikant maximaal 427 kilometer ver. Maar voortsukkelen wil natuurlijk niemand met zo'n potente aandrijflijn.
Op het circuit sprint deze e-racer in minder dan 3,5 seconde naar de 100 km/u, en in 7,1 seconde zelfs naar 200 km/u. Pas bij 313 km/u houdt de NIO EP9 het voor gezien. Met die snelheden is de lol maar van korte duur, zo'n 20 minuten. Wat blijft is de hartslag in je keel en die exorbitante prijs. Want de fabrikant noemt de NIO EP9 weliswaar een productieauto, maar bouwt hem alleen op bestelling. Alleen voor diegenen die er 1,3 miljoen euro voor willen neertellen.

PodRide: de elektrische autofiets voor door-weer-en-wind fietsers.

Sleutel in het contactslot en gaan? Niet met de PodRide. Om dit elektrische voertuig te starten, moet de bestuurder eerst op de pedalen. De PodRide is namelijk een heel bijzondere hybridevorm: half fiets, half elektrische auto. De Zweedse uitvinder Mikael Kjellman heeft het voertuig voorzien van een auto-onderstel, 250 Watt motor, trappedalen en trapondersteuning. Met een gewicht van 70 kilo, een lengte van 1,80 meter en een hoogte van 1,45 meter, moet het hybridevoertuig volgens Kjellman 60 kilometer kunnen afleggen en een topsnelheid van 25 km/u halen. Je wordt beschermd tegen de elementen door een waterafstotende cover die over het frame is gespannen. Inclusief voorruit en een zogenaamde deur, maar daar past niemand doorheen. Instappen kan door de auto-fiets naar voren open te klappen.

 

De PodRide: half elektrische auto, half e-bike

Mikael Kjellman heeft met fundraising zo'n 90.000 euro opgehaald, waarmee hij zo snel mogelijk de productie wil starten.

Dashboard van de elektrische PodRide
De PodRide: half elektrische auto, half e-bike
De elektrische EO smart connecting car kan zijn wielen opzij draaien

EO smart connecting car: de opvouwbare elektrische auto.

In de stad een parkeerplek vinden voelt vaak als het winnen van de loterij. Dat moeten de wetenschappers van het Robotics Innovation Center van het Duitse Onderzoekscentrum voor Kunstmatige Intelligentie (DFKI) vast ook hebben gedacht. Hoe dan ook: hun robotachtige elektrische auto, de EO smart connecting car, biedt uitkomst. Je kunt er overdwars mee inparkeren, met de wielen opzij gedraaid en de carrosserie opgevouwen tot een lengte van 1,80 meter. Een parkeerplek is zo gevonden, want deze elektrische auto past in het kleinste gaatje.

En binnenin voelt het nooit claustrofobisch. Maar hij biedt nog meer slimmigheden. Zo kun je meerdere voertuigen als een keten aan elkaar koppelen om tijdens het rijden stroom te besparen. Heeft een van de voertuigen te weinig stroom, dan delen de anderen hun energievoorraad. Het voertuig heeft een topsnelheid van 65 km/u en een actieradius van zo'n 70 kilometer. Daarmee is deze robotauto echt voor de stad bedoeld. Met de mogelijkheid om autonoom te rijden en flexibele dockingstations om de auto's op te laden, toont dit concept ons de toekomst van elektrisch rijden – ook al laat die nog even op zich wachten.

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou

ID. CROZZ: het design

In gesprek met de designer

Lees deze story

De ID. VIZZION

De toekomst vooruit

Lees deze story

Via Grafik

Digitale kunst bouwen

Lees deze story
Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een elektrische Volkswagen?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen