Veelgestelde vragen

Speciaal voor jou hebben we alle veelgestelde vragen van onze gebruikers op een rij gezet. Zo wordt het gebruik van VW Connect nog makkelijker.

1. Algemeen

Is App-Connect (Mirrorlink, Apple CarPlay of Android Auto) beschikbaar op mijn auto? Mijn auto geeft aan dat ik een activeringssleutel of code nodig heb.
Is App-Connect (Mirrorlink, Apple CarPlay of Android Auto) beschikbaar op mijn auto? Mijn auto geeft aan dat ik een activeringssleutel of code nodig heb.
App-Connect is niet op alle uitvoeringen direct beschikbaar. Het icoon van App-Connect is echter wel altijd opgenomen in de menustructuur van de Composition Media en Discover Media interface, ook wanneer App-Connect niet meebesteld is. Het systeem geeft dan een melding dat de functie niet beschikbaar is, maar met een activeringssleutel vrijgeschakeld kan worden. App-Connect is dan in deze gevallen tegen betaling beschikbaar en kan via je Volkswagen dealer besteld worden: volkswagen.nl/dealers
Bij het Composition Media systeem moet ook één van de volgende opties mee besteld zijn vanaf de fabriek: Achteruitrijcamera, Spraakbediening of Soundsysteem.

Meer informatie over App-Connect (Mirrorlink, Apple CarPlay, Android Auto) vind je via volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/app-connect
Ik krijg een melding in de auto dat er al een vorige (hoofd)gebruiker actief is. Hoe kan ik deze wissen?
Ik krijg een melding in de auto dat er al een vorige (hoofd)gebruiker actief is. Hoe kan ik deze wissen?

Als het infotainmentsysteem aangeeft dat er al een account is gekoppeld, dien je eerst alle gegevens te wissen. Dit kun je bereiken door het infotainmentsysteem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Navigeer binnen het infotainmentsysteem naar de instellingen en selecteer de optie voor het herstellen naar de fabrieksinstellingen. Hiermee worden alle vroegere gebruikersgegevens, inclusief alle eerder ingevoerde gegevens en voertuiginstellingen, gewist.

Nadat dit is voltooid, kun je je aanmelden in de Volkswagen app en je auto. Op dat moment zal je auto succesvol gekoppeld zijn aan je Volkswagen account.


2. VW Connect

Hoe kan ik me aanmelden voor VW Connect?
Hoe kan ik me aanmelden voor VW Connect?

Gebruik: VW Connect: AANMELDEN - algemene uitleg

De aanmelding voor VW Connect voert u uit in de Volkswagen app. Download de Volkswagen app op uw telefoon en volg alle stappen. 

Via de volgende link naar volkswagen.nl komt u direct bij de uitleg van alle stappen die nodig zijn om de juiste app te downloaden, een account aan te maken, uw auto te koppelen en vervolgens de activering in uw auto uit te voeren.
Voor de activering in de auto ziet u na stap 4 de knop 'handleidingen bekijken'. Klik op deze knop en u ziet daar de uitgebreide gebruiksaanwijzing staan voor verdere activering in uw auto.
Ik heb een probleem met VW Connect in mijn auto. Wat kan ik doen?
Ik heb een probleem met VW Connect in mijn auto. Wat kan ik doen?

Wanneer de auto en de connect-systemen niet juist met elkaar communiceren adviseren wij u onderstaande reset stappen te doorlopen:

- open de Volkswagen app
- klik op 'wagen';
- klik rechts bovenin op het tandwieltje;
- klik op 'wagen wissen' en klik op 'ok'; 
- verwijder de Volkswagen app volledig van uw telefoon; 
- download de Volkswagen app opnieuw op uw telefoon;
- voeg uw auto opnieuw toe in de app en doorloop de vervolg stappen; 
- Nu kunt u in uw auto uw Volkswagen account weer opnieuw activeren (verbind indien nodig uw auto met de wifi hotspot van uw telefoon). 

Tevens is het advies om ervoor te zorgen dat je telefoon de laatste software versie heeft van het besturingssysteem. Indien de telefoon op een oudere softwareversie staat, dan kan het zijn dat de app niet goed kan functioneren. 

Waarschijnlijk is hiermee het probleem verholpen. Wanneer dit niet het geval is, kunt u contact opnemen met uw dealer: volkswagen.nl/dealers of onze klantenservice.
Kan ik VW Connect ook krijgen voor een proefperiode?
Kan ik VW Connect ook krijgen voor een proefperiode?
VW Connect kun je aanschaffen of verlengen voor een periode van één of twee jaar. Je gaat hiermee, voor de aangeschafte periode, een contract aan met Volkswagen AG. Een andere termijn of een proefperiode is niet mogelijk.
Hoe weet ik welke VW Connect diensten ik op mijn auto heb?
Hoe weet ik welke VW Connect diensten ik op mijn auto heb?
Dit kun je nagaan in je Volkswagen app, klik in de app op 'Wagen' om te zien welke diensten er bij je auto horen.
Wat kan ik met de functie Online alarmsysteem?
Wat kan ik met de functie Online alarmsysteem?
Als het alarmsysteem van de auto wordt geactiveerd, ontvang je een waarschuwing in de Volkswagen app. Je ziet het volgende weergegeven in de app: of er een actie aan de auto is vastgesteld, of de auto is verplaatst, waar de toegang heeft plaatsgevonden en op welke datum en tijdstip de actie heeft plaatsgevonden. Online alarmsysteem is onderdeel van VW Connect Plus.
Hoe en wanneer krijg ik een factuur voor een bestelling van VW Connect? 
Hoe en wanneer krijg ik een factuur voor een bestelling van VW Connect? 
Wanneer je VW Connect hebt betaald en de dienst geactiveerd is, ontvang je per e-mail binnen enkele werkdagen een bevestiging en factuur van je aankoop. Mocht je na enkele dagen nog geen e-mail hebben ontvangen, controleer dan je spambox; het kan zijn dat de e-mail met de factuur daarin terecht is gekomen.
Ik moet altijd op 'OK' drukken in het infotainmentsysteem, als ik de auto start. Klopt dit?
Ik moet altijd op 'OK' drukken in het infotainmentsysteem, als ik de auto start. Klopt dit?
Bij het starten van je auto verschijnt het scherm voor VW Connect. Door op 'OK' te klikken geef je aan dat jij de gebruiker bent van VW Connect, die hier in beeld staat weergegeven. Hierna maak je automatisch gebruik van de beschikbare online diensten. Het is hier mogelijk van gebruiker te wisselen, indien gewenst. Deze bevestiging van gebruiker is niet uit te zetten.
(Hoe) moet ik een S-PIN (veiligheids-pin) instellen en waarom is dat?
(Hoe) moet ik een S-PIN (veiligheids-pin) instellen en waarom is dat?
Om gebruik te maken van VW Connect moet u een S-PIN (veiligheids-pin) instellen. Op deze manier blijven uw gegevens beter beschermd. De S-PIN is een 4-cijferige code die u zelf invoert. Hiermee voorkomt u dat derden bij de gegevens van uw VW Connect-account kunnen komen. De S-PIN stelt u in bij het aanmaken van uw VW Connect account.

U kunt de S-PIN, of veiligheidspin wijzigen in de Volkswagen:
- klik in de Volkswagen app links onder op 'Account'
- klik op 'Uw gegevens'
- klik op S-PIN wijzigen
- voer uw huidige S-PIN in en daarna tweemaal de nieuwe S-PIN.

Indien u uw ingestelde S-PIN niet meer weet, dan kunt u deze hier ook terugzetten. Let er hierbij op, dat VW Connect in de auto opnieuw geactiveerd moet worden (hier heeft u de nieuwe S-PIN bij nodig). U krijgt een e-mail ter bevestiging van de wijziging. In de e-mail staat tevens beschreven hoe u de auto opnieuw kunt activeren voor VW Connect.


3. Verlengen (Licenties)

Ik krijg bij verlenging de foutmelding: “Uw factuuradres kon niet worden gevalideerd.” Wat nu?
Ik krijg bij verlenging de foutmelding: “Uw factuuradres kon niet worden gevalideerd.” Wat nu?

Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor deze fout kan ontstaan:


- Cookies verwijderen bij online verlengen
Het advies is om je cookies en de browsergeschiedenis te wissen. Hierna lukt het vaak wel om uw gegevens in te voeren. Soms kan het helpen om het in een andere internetbrowser te proberen.


- Juiste land selecteren bij online verlengen

Het is belangrijk dat je aan het begin het juiste land selecteert; hierdoor herkent het systeem de juiste weergave van gegevens. Dit kan je herkennen doordat bij het inloggen in de url de tekens "nl" (Nederland) staan weergegeven.

- De app gebruiken in plaats van online verlengen
Indien de verlenging niet online lukt, is het vaak wel mogelijk via de app. Soms blijft er iets in de cache van uw computer opgeslagen waardoor de fout terug blijft keren.

- Postcode juist invoeren
Het kan soms gebeuren dat de ingevoerde postcode niet herkend wordt. Probeer bij een foutmelding de postcode mét en vervolgens zonder spatie in te voeren (voorbeeld: 1234AA of 1234 AA). In sommige gevallen is het raadzaam om na de cijfers twee spaties in te voeren (voorbeeld 1234  AA).
Wat zijn de kosten voor het verlengen van VW Connect Guide & Inform, of Car-Net en hoe kan ik verlengen?
Wat zijn de kosten voor het verlengen van VW Connect Guide & Inform, of Car-Net en hoe kan ik verlengen?
De kosten voor het verlengen van het VW Connect contract voor de Guide & Inform Basic en Plus diensten zijn:
1 jaar verlengen: €79,--
2 jaar verlengen: €135,--

Voor Guide & Inform Premium (alleen beschikbaar op de Touareg) zijn de kosten:
1 jaar verlengen: €129,--
2 jaar verlengen: €199,--

Alle informatie over de Guide & Inform diensten vind je hier: volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/car-net/guide-en-inform.

Car-Net was voorheen de naam van VW Connect. In de auto heet dit nog Car-Net, de app waar je de verlenging in kunt uitvoeren heet Volkswagen app. Als je gaat verlengen, dan verleng je VW Connect. Indien je aan het eind van je contract bent, zal je automatisch een e-mail ontvangen op het mailadres dat gekoppeld is aan jouw VW Connect account. Hierin wordt aangegeven dat je jouw contract kunt verlengen en welke stappen je hiervoor kunt nemen.

Je kunt het contract voor jouw auto verlengen in de Volkswagen app, vanaf zes maanden voordat het contract afloopt. Nadat je je auto onder Mijn wagens hebt geselecteerd, kun je beginnen met verlengen. In de volgende stap selecteer je de looptijd en de betalingsmethode. Tot slot geef je akkoord voor de bestelling. Hier ontvang je een e-mail over ter bevestiging. 
Ik heb een verlenging gedaan en betaald, maar nog steeds is de verlenging niet doorgevoerd. Hoe kan dat?
Ik heb een verlenging gedaan en betaald, maar nog steeds is de verlenging niet doorgevoerd. Hoe kan dat?

Indien je de diensten hebt verlengd door middel van een creditcard betaling, dan zal het maximaal 24 uur duren voordat dit verwerkt is.

Indien je de diensten hebt verlengd door middel van een bankoverschrijving, dan duurt dit langer. Je doet namelijk een betaling naar een buitenlandse rekening. Er gaat enige tijd over voordat de betaling binnen is op de rekening in het buitenland. Zodra de betaling is ontvangen, zal de verlenging doorgevoerd worden. Het is niet aan te geven hoe lang dit exact zal duren.

Indien het na twee weken nog niet is doorgevoerd neem dan contact op met onze klantenservice.

Wat zijn de kosten om VW Connect e-Remote te verlengen van mijn Passat GTE of Golf GTE en hoe verleng ik deze vervolgens?
Wat zijn de kosten om VW Connect e-Remote te verlengen van mijn Passat GTE of Golf GTE en hoe verleng ik deze vervolgens?

De kosten voor het verlengen van het VW Connect contract voor e-Remote van je Volkswagen GTE zijn:
1 jaar verlengen: €60,--
2 jaar verlengen: €95,--

Verwerking
Indien je aan het eind van je contract bent, ontvang je automatisch een e-mail op het mailadres dat gekoppeld is aan je VW Connect account. Hierin staat vermeld dat je je contract kunt verlengen en wat je hiervoor dient te doen. Het verlengen voer je uit in je Volkswagen app.

Zodra VW Connect is besteld, worden de diensten binnen 24 uur geactiveerd ná ontvangst van de betaling. Bij een vervolgbestelling blijven de diensten zonder onderbreking actief, indien het contract vóór afloop wordt verlengd en de betaling ontvangen is. Na afloop van het contract worden de diensten bij een nieuwe bestelling binnen 24 uur na ontvangst van de betaling weer geactiveerd.

De Volkswagen-app

de digitale begeleider voor jouw Volkswagen


De Volkswagen-app combineert het uitgebreide connectiviteitsaanbod van VW Connect. De app biedt alle belangrijke functies en diensten in één oogopslag en zorgt voor nog meer comfort.

app store icon google play icon