Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
- Alle informatie over je Volkswagen.
- Onderhoudsprijzen voor je auto.
- De APK-vervaldatum van je auto.
Waar onze supersnelle raceauto, winnaar van de Pikes Peak bergrace, precies toe in staat is? In elk geval bereikt hij in een recordtijd de finish, op een hoogte van 4.302 meter. En dit doet hij met dezelfde elektrische technologieën die de volledige ID. Familie aandrijft.
Een klim van 1.440 meter, 156 scherpe bochten en 19,99 kilometer in 7 minuten. Na 31 jaar niet aan de race te hebben deelgenomen, schoot het prototype van onze elektrische ID. R Pikes Peak direct naar de top tijdens de Race to the Clouds. 's Werelds beroemdste bergrace is zonder twijfel legendarisch te noemen. Wisselvallig weer, temperaturen onder het vriespunt en een laag zuurstofgehalte maken deze race een echte uithoudingstest.
“Perfecte omstandigheden”, zegt Frank Welsch, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Personenauto's die verantwoordelijk is voor Technische Ontwikkeling. Voor hem is deze spectaculaire comeback een grote stap richting de top van de elektronische mobiliteitssector.
Terwijl auto's met verbrandingsmotoren het op deze hoogte zwaar hebben, heeft de ijle lucht geen enkel effect op elektrische auto's. Alleen hoogteziekte is een risico voor de bestuurder, in dit geval voor de 40-jarige Fransman Romain Dumas. Toen Volkswagen voor het laatst verscheen op Pikes Peak met een Golf in 1987, was Dumas nog een jonge jongen met een grote droom: één die uitkwam toen hij Formule 1-racer werd. En Porsche fabriekschauffeur. En rallyrijder, oldtimer racer en acht keer 24-uurs kampioen in de rallysport, onder meer op Le Mans, de Nürburgring en Spa-Francorchamps.
In 2016 behaalde hij de op drie na snelste finish ooit in de 102-jarige geschiedenis van Pikes Peak. Maar ondanks dit alles heeft Dumas ook nu nog enorm veel respect voor de berg. "Het gebruik van elektromotoren is een uitdaging", zegt hij. Je moet je hele rijstijl aanpassen omdat de auto anders reageert. Maar het is juist deze sensatie en de extreme omstandigheden die hem aantrekken - hij heeft de klassieker nu in totaal drie keer gewonnen. De trofeeën die hij mee naar huis neemt uit Colorado zijn één van de weinige die hij thuis bewaart. Hij geeft de meeste andere trofeeën weg. Dit historische record op Pikes Peak zal hem zeker lang heugen.
Een dergelijke duurtest voor de motorsport is ongelooflijk uitdagend. In tegenstelling tot andere races gaat het niet om het bereiken van maximale prestaties. Het gaat erom de perfecte balans te vinden - de ideale middenweg tussen snelheid en wendbaarheid, vermogensdichtheid en gewicht. Natuurlijk moet de auto nog steeds snel zijn: de ID. R Pikes Peak's 500 kW motor van 500 kW komt overeen met 680 pk (650 nm koppel) en katapulteert deze van nul tot 100 km/u in slechts 2,25 seconden.
Bijna 20 procent van de benodigde energie wordt opgewekt als er met de auto wordt gereden. Zelfs een deel van de remenergie wordt omgezet in vermogen en teruggevoerd naar de lithium-ionaccu‘s. De beide elektromotoren werken dus ook als generatoren. Een technologie die op een dag standaard wordt voor elektrische voertuigen. "We hopen dat we ideeën hebben gegenereerd voor de ontwikkeling van toekomstige modellen", zegt Welsch.
Volkswagen lanceert de ID. Familie - een compleet gamma volledig elektrisch aangedreven voertuigen voor massaproductie - in 2020, met meer dan twintig voertuigen die tegen 2025 zullen volgen. Het heeft al een statement gemaakt met ID. R Pikes Peak's winnende performance.